Σίσσυ Νίκα Δημοσιογράφος
Ο αγχώδης σύγχρονος τρόπος ζωής και ο covid έχουν αλλάξει τα δεδομένα και τις προτεραιότητες που βάζουν οι άνθρωποι σε ότι αφορά στην υγεία τους, διαμορφώνοντας ένα νέο τοπίο στον τομέα του wellness.
Μάλιστα σε πρόσφατη έρευνα της McKinsey με τον τίτλο Future of Wellness, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ιδιαίτερα η Gen Z δηλ. αυτοί που γεννήθηκαν από 1995 μέχρι το 2010 και οι millennials, δηλ. η αμέσως προηγούμενη γενιά, επενδύουν στην ευεξία, που για τη ζωή τους αποτελεί προτεραιότητα.
Αγοράζουν περισσότερα προϊόντα από τις παλαιότερες γενιές και εστιάζουν στην υγεία, στον ύπνο, στην ισορροπημένη διατροφή, την καλή φυσική κατάσταση, την εμφάνιση, την επίγνωση.
Θεωρούν ότι το μυαλό είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για την επίλυση προβλημάτων, αλλά δεν είναι αυτό που σε ηρεμεί. Αυτό σημαίνει ότι είναι γεμάτο σκέψεις, ιστορίες και αφηγήσεις που δεν έχουν απαραίτητα σχέση με αυτό που συμβαίνει τη συγκεκριμένη στιγμή.
Τις περισσότερες φορές το μυαλό περιφέρεται στο παρελθόν ή στο μέλλον παρά στο παρόν. Παράλληλα, μέσα από την έρευνα φαίνεται ότι στρέφονται στην επιστήμη και τα υπερσύγχρονα τεχνολογικά μέσα, ενώ αφήνουν πίσω τα φυσικά συστατικά και τις παραδοσιακές πρακτικές.
Μέσα από αυτές τις συνθήκες έχουν δημιουργηθεί νέα health trends τα οποία, όπως δείχνει και η μελέτη, έχουν συνεχώς αυξητική τάση.
Υγεία στο σπίτι
Η πανδημία COVID-19 έβαλε τα self tests δίπλα μας και έτσι εξοικειωθήκαμε στην αυτο-εξέταση.
Καθώς η πανδημία έχει μπει στην ενδημική της φάση, οι καταναλωτές εκδηλώνουν μεγάλο ενδιαφέρον και για άλλα είδη κιτ εξετάσεων που θα μπορούν να κάνουν μόνοι τους στο σπίτι και να έχουν άμεσα αποτελέσματα χωρίς μετακινήσεις και ταλαιπωρία. Ζητούν test για τη γρίπη, τη χοληστερόλη και το σάκχαρο, αλλά και συσκευές όπως τα πιεσόμετρα και τα οξύμετρα, κάτι που συνέβαινε μόνον στις μεγαλύτερες ηλικίες.
Όλα αυτά δεν αντικαθιστούν φυσικά τις επισκέψεις στον γιατρό, αλλά μας βοηθούν να παρακολουθούμε στενά στην υγεία μας.
Τα συμπληρώματα διατροφής, οι πολυβιταμίνες και τα αντιοξειδωτικά πλέον βρίσκονται σε κάθε σπίτι και αυτή η τάση δικαιολογεί ότι τα φαρμακεία κυριολεκτικά μοιάζουν με supermarkets
Φορητές συσκευές και εφαρμογές βιοπαρακολούθησης
Η έρευνα έδειξε ότι περίπου οι μισοί από τους ερωτώμενους, κάποια στιγμή αγόρασαν ένα wearable δηλ. φορητό αξεσουάρ. Αν και αυτές οι φορητές συσκευές είναι δημοφιλείς εδώ και χρόνια, οι πρωτοποριακές τεχνολογίες έχουν εγκαινιάσει μια νέα εποχή για τη βιοπαρακολούθηση και την εξέλιξη των wearables.
Για παράδειγμα, τα βιομετρικά δαχτυλίδια είναι πλέον εξοπλισμένα με αισθητήρες οι οποίοι μέσω mobile apps, εφαρμογών παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την ποιότητα του ύπνου.
Άλλο παράδειγμα είναι οι μετρητές γλυκόζης, που εφαρμόζονται στο μπράτσο του χρήστη, και δίνουν πληροφορίες για τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα ώστε να ερμηνευτούν στη συνέχεια από γιατρό ή διατροφολόγο.
Κλινικά ελεγμένα προϊόντα
Τα στοιχεία της προηγούμενης χρονιάς δείχνουν ότι οι καταναλωτές έχουν αρχίσει να απομακρύνονται από προϊόντα ευεξίας με καθαρά ή φυσικά συστατικά και να εμπιστεύονται περισσότερο όσα είναι φαρμακευτικά ή κλινικά ελεγμένα.
Πλέον αυτή η θεώρηση δείχνει αυξητική τάση, οι νεώτεροι επιζητούν την ασφάλεια που προσφέρει η επιστήμη και τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα.
Χαρακτηριστικά, περίπου οι μισοί ερωτηθέντες σε Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ ανέφεραν την κλινική αποτελεσματικότητα σαν τον κορυφαίο παράγοντα αγοράς, ενώ μόνο το 20% ανέφερε το ίδιο για τα φυσικά συστατικά.
Αυτή η τάση είναι πιο δυναμική σε κατηγορίες, όπως φάρμακα χωρίς ιατρική συνταγή, βιταμίνες και συμπληρώματα διατροφής.
Ο γιατρός στο επίκεντρο
Οι νέοι στρέφονται περισσότερο στους εξειδικευμένους επιστήμονες και τους γιατρούς για τις συμβουλές τους και για να πειστούν αν τα συμπληρώματα και οι όποιες τεχνικές, ακόμα και οι φυσικοθεραπείες ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους.
Η έρευνα έδειξε ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες οι συστάσεις των γιατρών είναι η τρίτη υψηλότερη πηγή επιρροής στις αποφάσεις αγοράς για την υγεία και την ευεξία.
Οι καταναλωτές δηλώνουν ότι επηρεάζονται περισσότερο από τις συστάσεις των γιατρών όταν αναζητούν φροντίδα που σχετίζεται με τη συγκέντρωση, τον ύπνο και τη γενική υγεία.
Καθώς οι καταναλωτές είναι όλο και πιο ευαισθητοποιημένοι, αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη τις τακτικές που χρησιμοποιεί το μάρκετινγκ για να προωθήσει ένα προϊόν, ιδιαίτερα αν αφορά την υγεία και την ευεξία.
Το τελικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι η Gen Z και οι millennials επενδύουν στην υγεία, στον ύπνο, στη διατροφή, στην καλή φυσική κατάσταση, την εμφάνιση, το «άδειασμα του μυαλού», την επίγνωση. Προτιμούν ιδιαίτερα προϊόντα και υπηρεσίες που βασίζονται στην επιστήμη και την τεχνητή νοημοσύνη.
Τεχνητή νοημοσύνη και εξατομίκευση
Αν και η προτίμηση για εξατομικευμένα προϊόντα ευεξίας ήταν χαμηλότερη από ότι λίγα χρόνια πριν, οι ερευνητές της McKinsey θεωρούν ότι αυτό ίσως οφείλεται στο γεγονός ότι οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο επιλεκτικοί σχετικά με τα εξατομικευμένα προϊόντα και τις υπηρεσίες που αγοράζουν.
Έτσι, οι εταιρείες που προσφέρουν υπηρεσίες υγείας και ευεξίας ενσωματώνουν το AI στα προϊόντα τους ώστε να έχουν μεγαλύτερη απήχηση, ενώ οι μικρότερης δυναμικής επιχειρήσεις στρέφονται σε εξωτερικές συνεργασίες με εταιρείες που χρησιμοποιούν GenAI, που είναι ένας τύπος τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να παράγει διάφορους τύπους περιεχομένου όπως κείμενα, εικόνες, ήχο και συνθετικά δεδομένα, για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της αγοράς.