Χαρούπι … μια υπερτροφή από την αρχαιότητα

Τα μυστικά των Chef

Οι χαρουπιές το καλοκαίρι είναι στα καλύτερά τους. Φορτωμένες με τους καστανούς μέχρι σκούρους καφέ καρπούς, που είναι γνωστοί σαν ξυλοκέρατα. Κάθε καρπός κρύβει μέσα του 20 ζωογόνους σκληρούς σπόρους, που είναι υψηλής διατροφικής αξίας. Το χαρούπι και τα προϊόντα του θα μπορούσαν στο μέλλον να ενταχθούν στα λειτουργικά τρόφιμα που περιλαμβάνονται στις τροφές λόγω των πολύτιμων θρεπτικών συστατικών αλλά και της ωραίας γεύσης τους με χαμηλά λιπαρά. Άλλωστε οι αρχαίοι έλληνες θεωρούσαν το χαρούπι πολύ ωφέλιμο και το είχαν εντάξει στη διατροφή τους.

Τα ξυλοκέρατα  

 

Τα χαρούπια περιέχουν  βιταμίνη Α, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και ιχνοστοιχεία όπως είναι το κάλιο, ο φώσφορος, το μαγνήσιο, ο σίδηρος, ο ψευδάργυρος, το μαγγάνιο και ο χαλκός. Αποτελούν εξαιρετική πηγή ασβεστίου. Περιέχουν πολυφαινόλες και αντιοξειδωτικά.

Δεν περιέχουν σχεδόν καθόλου λίπος και είναι πολύ πλούσια σε φυτικές ίνες. Τα χαρούπια είναι εύπεπτα και δεν περιέχουν γλουτένη, οπότε είναι κατάλληλο και για άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη.

Οι αδιάλυτες φυτικές ίνες του χαρουπιού έχουν ευεργετικά αποτελέσματα σε ότι αφορά το λιπιδαιμικό προφίλ και την πρόληψη της υπερχοληστερολαιμίας. Έτσι συμβάλει και στην καλή λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος. Τα 100 γρ αποδίδουν 39 γρ φυτικές ίνες, ποσότητα που καλύπτει το 167% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης. Για να αντιληφθείτε πόσο σημαντικό είναι για να προσλάβουμε την ίδια ποσότητα φυτικών ινών πρέπει να καταναλώσουμε 7 φλιτζάνια χόρτα ή 12 μήλα ή 20 φέτες ψωμί ολικής άλεσης.

Το χαρούπι τρώγεται ευχάριστα ωμό αφού έχει γλυκιά γεύση και στην Κύπρο αντικαθιστούσε τη σοκολάτα, διαχρονικά. Μπορεί να προστεθεί σε μπάρες δημητριακών, ροφήματα ή να δώσει το χαρουπόλεμο.

Το δένδρο της χαρουπιάς φορτωμένο καρπούς που δεν έχουν όμως ακόμα ωριμάσει

 

Είναι το χαρούπι κατάλληλο για άτομα με σακχαρώδη διαβήτη;

Το αλεύρι χαρουπιού μπορεί να χαρακτηριστεί σαν προϊόν με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, καθώς η τιμή του κυμαίνεται κάτω από 55 και πιο συγκεκριμένα 40.6.

Τα σάκχαρα τα οποία περιέχει το χαρούπι είναι φυσικά σάκχαρα τα οποία δίνουν τη γλυκιά γεύση αλλά πιο ήπια επίδραση στα επίπεδα σακχάρου σε σχέση με την πρόσθετη ζάχαρη. Αφετέρου, οι φυτικές ίνες που περιέχει συμβάλλουν στα καλύτερα επίπεδα σακχάρου.

Πού χρησιμοποιείται το χαρούπι;

Οι λοβοί καθαρίζονται, ψήνονται, ξηραίνονται και αλέθονται οπότε προκύπτει το χαρουπάλευρο. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν και οι σπόροι.

Προϊόντα από χαρούπια

Αλεύρι χαρουπιού και ζυμαρικά, παξιμάδια, βουτήματα, γλυκά, χαρουπόμελο, τσάι από χαρούπι, τσίπουρο χαρουπιού. Το καθαρό χαρουπάλευρο μπορεί να αντικαταστήσει τη σοκολάτα σε κάποιες συνταγές.

Από τη δημοσιογράφο Σίσσυ Νίκα  

Πρόσφατες δημοσιεύσεις

Σχετικές δημοσιεύσεις

error: Το περιεχόμενο του website προστατεύεται !