Η ενασχόληση με το διάβασμα του παιδιού σου είναι ένα θέμα που σε απασχολεί αρκετά. Σαν γονιός θέλεις να είσαι σίγουρος ότι το παιδί σου έχει καταλάβει όσα διδάχτηκε στο σχολείο, ότι θα μελετήσει αρκετά ώστε να εμπεδώσει τις νέες γνώσεις και ότι θα είναι συνεπές στις σχολικές του υποχρεώσεις. Ωστόσο, είναι φυσιολογικό να προβληματίζεσαι και να σε απασχολούν διάφορα ερωτήματα. Ας δούμε ποια είναι αυτά και ας προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε κάποιες λύσεις.
Έχει κατανοήσει όσα διδάχτηκε στο σχολείο;
Κατά τα πρώτα σχολικά χρόνια το άγχος σου πιθανό να είναι πιο έντονο. Η προσαρμογή στο σχολικό περιβάλλον, στο σταθερό πρόγραμμα και στις σχολικές υποχρεώσεις δεν είναι ίδια για όλα τα παιδιά με αποτέλεσμα αν ένα παιδί δυσκολεύεται στις εργασίες του, αυτό να μην οφείλεται σε έλλειψη κατανόησης αλλά στο γεγονός ότι χρειάζεται περισσότερο χρόνο προσαρμογής. Δώσε του λίγο χρόνο και βοήθησέ το ώστε να νιώσει αυτοπεποίθηση. Εξήγησέ του ότι κάθε αρχή είναι δύσκολη και ότι σύντομα θα προσαρμοστεί.
Καθώς το παιδί μεγαλώνει και τα μαθήματα γίνονται πιο απαιτητικά χρειάζεται να είσαι σε επαγρύπνηση για να εντοπίσεις αν δυσκολεύεται στην κατανόηση κάποιου συγκεκριμένου αντικειμένου ή αν του έχουν μείνει κενά. Συζήτησε τόσο μαζί του, όσο και με τον εκπαιδευτικό για να καταλήξετε σε σαφές συμπέρασμα ως προς το τί προκαλεί αυτή τη δυσκολία, προκειμένου να μπορέσετε να βρείτε τον σωστό τρόπο να το βοηθήσετε.
Μελετάει αρκετά;
Στις πρώτες τάξεις του δημοτικού οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να δουλεύουν περισσότερο με τα παιδιά μέσα στην τάξη και να μην τα φορτώνουν με εργασίες για το σπίτι. Όσο προχωρούν οι τάξεις, οι εργασίες για το σπίτι αυξάνονται, με την προσθήκη στο ωρολόγιο πρόγραμμα και νέων μαθημάτων πέρα από τη γλώσσα και τα μαθηματικά.
Ο χρόνος που κάθε παιδί χρειάζεται για να εκτελέσει τα σχολικά του καθήκοντα ποικίλει, για αυτό και δεν πρέπει να επηρεάζεσαι από τα λεγόμενα άλλων γονέων όσον αφορά στον χρόνο μελέτης των δικών τους παιδιών. Η επάρκεια της προσπάθειας κρίνεται κυρίως από το αποτέλεσμα. Για αυτό ζήτησε από το παιδί σου να σου δείχνει κάθε μέρα τα τετράδιά του αφού τελειώσει τις εργασίες του.
Επίσης, καλό είναι να βεβαιώνεσαι ότι στα μαθήματα όπως η ιστορία και η γεωγραφία, οι πληροφορίες δεν έχουν απλώς απομνημονευθεί αλλά έχουν γίνει και κατανοητές. Για να το εξακριβώσεις μπορείς να κάνεις στο παιδί ερωτήσεις με εστίαση στην ουσία του μαθήματος και όχι τόσο στις ημερομηνίες, τα τοπωνύμια, τα ονόματα κ.λπ..
Βοήθεια ή επίβλεψη;
Οι περισσότεροι γονείς έχουν προσπαθήσει κατά καιρούς και τα δύο. Με κάθε τρόπο πάντως στο τέλος νιώθουν κάποιες ενοχές. Όσοι βοηθούν ενεργά το παιδί τους στην εκτέλεση των σχολικών του καθηκόντων αισθάνονται ότι ίσως δεν του αφήνουν πολλά περιθώρια να οργανώσει μόνο του το διάβασμά του και να αναπτύξει πρωτοβουλίες, ενώ τους απασχολεί και το ενδεχόμενο μήπως γίνει το παιδί τους φυγόπονο και περιμένοντας τις απαντήσεις από τους γονείς του, δεν προσπαθεί αρκετά από μόνο του. Από την άλλη, στην περίπτωση της επίβλεψης ενδέχεται να δημιουργηθεί το αίσθημα της ανασφάλειας και της αμφιβολίας για το αν το παιδί από μόνο του οργανώνεται και προετοιμάζεται σωστά.
Η ισορροπία λοιπόν θα έρθει όταν σαν γονιός κινηθείς κάπου ανάμεσα στη βοήθεια και στην επίβλεψη. Η αναλογία ανάμεσα στα δύο θα εξαρτηθεί από την ηλικία του παιδιού, τις ιδιαιτερότητές του, το είδος του μαθήματος που μελετά, αλλά και από τον αντικειμενικό παράγοντα του ελεύθερου χρόνου που διαθέτεις.
Για τα μικρά παιδιά
Όταν το παιδί φοιτά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού χρειάζεται περισσότερη βοήθεια. Ωστόσο, δεν είναι απαραίτητο να κάθεσαι δίπλα του από την αρχή μέχρι το τέλος της μελέτης. Ίσως έτσι το παιδί συνηθίσει τόσο σε αυτή την τακτική που στο μέλλον δεν θα μπορεί να διαβάσει χωρίς την παρουσία σου. Επιπλέον, η παρουσία σου μπορεί να φέρει και καθυστερήσεις. Ίσως πιάσετε την κουβέντα, ίσως του αρέσει που ασχολείσαι μαζί του και αρχίσει να χρονοτριβεί…Για αυτό είναι προτιμότερο να του κάνεις σαφές ότι παρόλο που θα βρίσκεσαι σε άλλο δωμάτιο αν χρειαστεί κάτι θα είσαι στη διάθεσή του.
Παρόλο που η βοήθεια που μπορείς να παρέχεις ποικίλει από παιδί σε παιδί, σε γενικές γραμμές καλό θα είναι να είσαι κοντά του όταν κάνει ανάγνωση, ώστε να καταλάβεις αν δυσκολεύεται σε κάποια γράμματα, φθόγγους ή λέξεις. Φρόντισε επίσης να ελέγχεις αν η αντιγραφή είναι πιστή στο πρωτότυπο. Μην ανησυχείς τόσο για τα γράμματά του γιατί ο γραφικός του χαρακτήρας θα αλλάζει συνέχεια. Σε αυτή τη φάση είναι σημαντικό να κρατάει σωστά το μολύβι του, να πατάει στις γραμμές του τετραδίου και να σβήνει προσεκτικά τα λάθη με τη γόμα.
Για τα μεγαλύτερα παιδιά
Καθώς οι τάξεις του δημοτικού προχωρούν, αυξάνεται και η δουλειά για το σπίτι. Από τη Τρίτη δημοτικού μάλιστα εισάγεται και το μάθημα της Ιστορίας, που χρειάζεται αποστήθιση πληροφοριών. Κάποια παιδιά αποστηθίζουν αρκετά εύκολα, άλλα προτιμούν να πουν το μάθημα με δικά τους λόγια και άλλα προτιμούν να απαντούν σε ερωτήσεις. Κάθε τρόπος είναι αποδεκτός, όμως είναι σημαντικό να βεβαιώνεστε πως το παιδί σας έχει αφομοιώσει τις νέες πληροφορίες με γόνιμο τρόπο και όχι παπαγαλίζοντας.
Όσον αφορά στα υπόλοιπα μαθήματα, είναι καλό να ελέγχεις τις εργασίες του και αν βρεθούν λάθη να τα επισημαίνεις χωρίς να τα διορθώνεις, ώστε να του δοθεί η ευκαιρία να τα εντοπίσει και να τα διορθώσει μόνο του.
Καθώς το παιδί σου μεγαλώνει, θα βρείτε μαζί τα πατήματά σας και τις ισορροπίες σας πάνω στο θέμα της μελέτης των μαθημάτων. Η υπομονή, η επιμονή και η ψυχραιμία είναι μερικά από τα όπλα που πρέπει να έχεις στην φαρέτρα σου για να τα καταφέρεις. Και μην ξεχνάς ότι η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και ο γόνιμος διάλογος μαζί τους θα σε βοηθήσουν να βοηθήσεις το παιδί σου ακόμα πιο αποτελεσματικά.